Dział Polityki Senioralnej

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Dział Polityki Senioralnej

godziny przyjęć interesantów :

od poniedziałku do piątku 7.30 -10.00 i 14.00 - 15.30

 

Organizacja Działu:

Monika Nowakowska – kierownik Działu

tel. 44 / 683-28-85 wew. 33

 

1. ZESPÓŁ ds. POLITYLKI SENIORALNEJ

1) przyznanie usług opiekuńczych tel. 44 / 683-28-85 wew. 29

2) kierowanie do:

- środowiskowego domu samopomocy, tel. 44 / 683-28-85 wew. 26

- domów pomocy społecznej;

- klubu senior +;

- Dziennego Domu Pomocy Społecznej;

- Centrum Opiekuńczo – Mieszkalnego;

 

2. SEKCJA USŁUG OPIEKUŃCZYCH

- planowanie i organizacja pracy opiekunek świadczących usługi opiekuńcze, tel. 44 / 683-28-85 wew. 32

AD. 1

1) Usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze przysługują:

1. osobie samotnej, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga pomocy innych osób, a jest jej pozbawiona,

2. osobie, która wymaga pomocy innych osób, a rodzina, a także wspólnie niezamieszkujący małżonek, wstępni, zstępni nie mogą takiej pomocy zapewnić.

Usługi opiekuńcze obejmują:

  • pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych,

  • opiekę higieniczną,

  • zaleconą przez lekarza pielęgnację,

  • w miarę możliwości zapewnienie kontaktu z otoczeniem, współpracę z rodziną .

Ośrodek Pomocy Społecznej przyznając usługi opiekuńcze ustala ich zakres, okres i miejsce świadczenia.

Wysokość odpłatności za usługi uzależniona jest od dochodu osoby lub rodziny ubiegającej się o tę formę pomocy oraz sytuacji rodzinnej.

Usługi opiekuńcze są świadczone nieodpłatnie w przypadku, gdy dochód osoby lub rodziny nie przekracza kryterium dochodowego określonego w art. 8 ust.1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej tj.776 zł (netto) dla osoby samotnej, 600 zł (netto) dla osoby w rodzinie

W pozostałych przypadkach wysokość odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze jest ustalana zgodnie z Uchwałą Nr LXXI/680/23 Rady Miejskiej z dnia 24 listopada 2023r. w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania oraz szczegółowych warunków przyznawania usług sąsiedzkich, wymiaru i zakresu usług sąsiedzkich oraz sposobu rozliczania wykonywania takich usług.

Wymagane dokumenty do przyznania pomocy w formie usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych:

  • pisemny wniosek osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego,

  • aktualne zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, potwierdzające konieczność świadczenia usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania (dot. osób w wieku poniżej 75 r. ż, które nie posiadają orzeczenia o niepełnosprawności lub posiadają orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności lub równoważne

  • aktualne zaświadczenie lekarza psychiatry o stanie zdrowia, potwierdzające konieczność świadczenia usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania -w przypadku osób
    z zaburzeniami psychicznymi

  • dokumenty potwierdzające wysokość uzyskiwanego dochodu (decyzja organu emerytalno-rentowego ustalającego wysokość renty lub emerytury, decyzja o przyznaniu zasiłku pielęgnacyjnego , decyzja przyznająca dodatek mieszkaniowy, itp.)

  • pisemne wyrażenie zgody na ponoszenie odpłatności za świadczone usługi,

  • dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy (do wglądu),

  • orzeczenie o stopniu niepełnosprawności (jeśli dotyczy),

  • oświadczenie o uzyskaniu (lub braku) jednorazowego dochodu w ciągu 12 miesięcy/wysokości  uzyskanego jednorazowego dochodu należnego za dany okres,

  • oświadczenie o stanie majątkowym

 

2) Środowiskowy Dom Samopomocy jest ośrodkiem wsparcia dziennego, przeznaczonym dla osób dorosłych z problemami zdrowia psychicznego lub niepełnosprawnością umysłową, które aktualnie nie wymagają leczenia szpitalnego.

Zadaniem środowiskowego domu samopomocy jest między innymi:

udzielenie pomocy poprzez rehabilitację , terapię i opiekę prowadzenie diagnostyki zajęciowej
i psychologicznej, usprawnianie poszczególnych sfer rozwojowych wyznaczonych w diagnozie przysposobienie do życia w rodzinie i w środowisku oraz integracji w społeczeństwie, umożliwienie dostępu do kultury i rekreacji, praca terapeutyczna skierowana do pensjonariuszy
i ich rodzin postępowanie wspierające tj. działania mające na celu osiągnięcie poprawy jakości życia i powstrzymania regresji.

Wymagane dokumenty:

  • pisemny wniosek osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego o skierowanie do ŚDS

  • zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza psychiatrę lub lekarza neurologa, o występujących zaburzeniach psychicznych

  • zaświadczenie lekarza rodzinnego o stanie zdrowia i braku przeciwwskazań do uczestnictwa w zajęciach Domu wraz z informacją o sprawności w zakresie lokomocji osób niepełnosprawnych fizycznie

  • orzeczenie o stopniu niepełnosprawności (jeśli dotyczy),

  • dokumenty potwierdzające wysokość uzyskiwanego dochodu (decyzja organu emerytalno-rentowego ustalającego wysokość renty lub emerytury, decyzja o przyznaniu zasiłku pielęgnacyjnego , decyzja przyznająca dodatek mieszkaniowy , itp.),

  • dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy (do wglądu).

  • oświadczenie o uzyskaniu (lub braku) jednorazowego dochodu w ciągu 12 miesięcy/wysokości  uzyskanego jednorazowego dochodu należnego za dany okres,

  • oświadczenie o stanie majątkowym

Domy Pomocy Społecznej

Prawo do umieszczenia w domu pomocy społecznej przysługuje osobie wymagającej całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności niemogącej samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w miejscu pobytu.

Skierowanie do domu pomocy społecznej wymaga zgody osoby, która ma być skierowana lub zgody jej przedstawiciela ustawowego.

Pobyt w domu pomocy społecznej jest odpłatny. Obowiązani do wnoszenia opłat są w kolejności:

  • mieszkaniec domu, nie więcej jednak niż 70% swojego dochodu, a w przypadku osób małoletnich przedstawiciel ustawowy z dochodów dziecka, nie więcej niż 70% tego dochodu;

  • małżonek, zstępni przed wstępnymi - zgodnie z umową zawartą z Dyrektorem ośrodka pomocy społecznej w trybie art. 103 ust. 2 Ustawy o pomocy społecznej:

a) w przypadku osoby samotnie gospodarującej, jeżeli dochód jest wyższy niż 300% kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej, jednak kwota dochodu pozostająca po wniesieniu opłaty nie może być niższa niż 300% tego kryterium,

b) w przypadku osoby w rodzinie, jeżeli posiadany dochód na osobę jest wyższy niż 300% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, z tym że kwota dochodu pozostająca po wniesieniu opłaty nie może być niższa niż 300% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie;

  • gmina, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej - w wysokości różnicy między średnim kosztem utrzymania w domu pomocy społecznej a opłatami wnoszonymi przez osoby, o których mowa w pkt 1 i 2.

  • Opłatę za pobyt w domu pomocy społecznej mogą wnosić osoby niewymienione wyżej

W przypadku niewywiązywania się osób, o których mowa powyżej z obowiązku opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej opłaty te zastępczo wnosi gmina, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej. Gminie przysługuje prawo dochodzenia zwrotu poniesionych na ten cel wydatków.

Wymagane dokumenty :

  • pisemny wniosek osoby ubiegającej się o skierowanie do domu pomocy społecznej lub jej przedstawiciela ustawowego

  • aktualne zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia osoby ubiegającej się o skierowanie do domu pomocy społecznej  

  • zaświadczenie lekarza psychiatry - w przypadku osoby chorej psychicznie, (zaświadczenie psychologa – w przypadku osoby upośledzonej umysłowo,

  • dokumenty potwierdzające wysokość uzyskiwanego dochodu (decyzje organu emerytalno- rentowego ustalającego wysokość, emerytury lub renty, decyzje o przyznaniu zasiłku stałego, zasiłku pielęgnacyjnego),

  • pisemna zgoda osoby ubiegającej się o skierowanie do domu pomocy społecznej lub jej przedstawiciela ustawowego na umieszczenie i ponoszenie odpłatności za pobyt w placówce zgodnie z obowiązującymi przepisami.

  • oświadczenie o uzyskaniu (lub braku) jednorazowego dochodu w ciągu 12 miesięcy/wysokości  uzyskanego jednorazowego dochodu należnego za  dany okres,

  • oświadczenie o stanie majątkowym

Klubie „Senior+”

Klub Senior + w Radomsku jest miejscem spotkań mieszkańców Radomska w wieku 60 i więcej lat, nieaktywnych zawodowo, którzy są zainteresowani różnymi formami aktywności i integracji.
Celem Klubu Senior+ w Radomsku jest aktywizacja społeczna, integracja, włączanie Seniorów do społeczności lokalnej oraz organizacja wspólnego spędzania czasu wolnego.

Zadnia realizowane przez Klub “Senior+” mają na celu:
· poprawę sprawności manualnej i ruchowej,
· dowartościowanie i wzrost samooceny osób starszych,
· nabycie wiedzy o zagrożeniach współczesnego świata,
· budowanie więzi międzypokoleniowej,
· wymiana doświadczeń i zainteresowań,
· promowanie wiedzy o regionie, kulturze, tradycjach.

Przyjęcie do Klubu “Senior+” w Radomsku wymaga złożenia wniosku do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Radomsku.
Uczestnikami Klubu mogą być osoby, które ukończyły 60 lat, są nieaktywne zawodowo i zostały skierowane przez MOPS w Radomsku do uczestnictwa w zajęciach Klubu. Decyzję o skierowaniu do Klubu oraz ustaleniu odpłatności podejmuje Dyrektor MOPS w Radomsku w formie decyzji administracyjnej. Uczestnictwo w Klubie jest odpłatne zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w Radomsku w sprawie określenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w Klubie „Senior+”.
Opłaty wnoszone są zgodnie z postanowieniami decyzji administracyjnych. Uczestnicy przyjmowani są do Klubu pod warunkiem dysponowania wolnymi miejscami.
Funkcjonowanie Klubu:
Klub „Senior+” mieści się przy Placu 3 Maja 13 w Radomsku i funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 16.00.

Dzienny Dom Pomocy Społecznej

Dzienny Dom Pomocy Społecznej w Radomsku czynny jest codziennie od poniedziałku do soboty w godzinach od 7.30 do 15.30.
Z usług DDPS mogą korzystać osoby starsze, samotne, renciści, emeryci spełniający kryteria określone w ustawie o pomocy społecznej.
Podstawą przyznania tej formy usług jest złożenie wniosku przez osobę ubiegającą się o pomoc oraz sporządzenie wywiadu środowiskowego przez pracownika socjalnego.
Postanowienie o korzystaniu z usług DDPS wydaje Dyrektor MOPS Radomsko, w formie decyzji administracyjnej.
Pobyt w DDPS i korzystanie ze świadczonych usług jest nieodpłatny.
Pensjonariusz DDPS nie ma obowiązku korzystania z wszystkich form świadczonych przez DDPS.

DDPS zapewnia jeden posiłek (obiad dwudaniowy) dziennie, za który pensjonariusz ponosi 100% odpłatności wynikającej z kosztu jego zakupu.

 

Centrum Opiekuńczo – Mieszkalne

Celem głównym placówki jest wszechstronna pomoc dorosłym osobom niepełnosprawnym ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, poprzez zapewnienie usług mieszkaniowych w ramach pobytu dziennego lub całodobowego.

Zakres usług w ramach pobytu w centrum opiekuńczo – mieszkalnego obejmuje:

- pobyt dzienny i całodobowy z wyżywieniem i usługami opiekuńczymi.

Pobyt w placówce jest odpłatny na podstawie Uchwały Nr VI/46/24 Rady Miejskiej w Radomsku z dnia 27 września 2024 r. w sprawie szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodku wsparcia – Centrum Opiekuńczo – Mieszkalnym w Radomsku.

Autor: Monika Nowakowska